PRONÁJEM LOKOMOTIV

Lokomotiva řady 140 / E 499.0

Stroje byly navrženy jako univerzální, používaly se pro rychlíkovou, osobní, nákladní i postrkovou službu.

Pro lokomotivy řady E 499.0 byly použity licence od švýcarských firem SLM Winterthur a SAAS, výroba byla zahájena ve firmě ŠKODA Plzeň. Licenční celky vycházely ze švýcarské lokomotivy Ae 4/4. Prototyp nové řady E 499.0 (140), první řady I. generace, byl dokončen roku 1953. Sériová výroba probíhala souběžně s výrobou parních lokomotiv až do roku 1958. Trakční motory jsou stejnosměrné šestipólové stroje s komutačními póly a bez kompenzačního vinutí. Vždy dva motory v jednom podvozku jsou trvale zapojené v sérii do jedné motorové skupiny, dvě motorové skupiny mohou být řazeny sériově nebo paralelně (sérioparalel).

Technické parametry

Původní označení 12 E 1-6
Současné označení 140
Trakční systém DC 3 kV
Výrobce Škoda Plzeň
Rok výroby 1953-58
Přenos výkonu Elektrický DC
Uspořádání dvojkolí Bo´Bo´
Rozchod 1435 mm
Maximální rychlost 120 km/h
Výkon 2032 kW
Trvalá tažná síla 110 kN
Hodinová tažná síla 140 kN
Max. tažná síla 212 kN
Regulace výkonu Odporová
Typ trakčních motorů AL 4846 zT
Hmotnost 82 t

Lokomotiva řady 182 / E 669.2

Provozní určení lokomotivních řad 182 a 183 zůstává stejné, jako u předchůdkyně 181, a to těžkotonážní nákladní doprava.

Potřeba dalších elektrických 6-nápravových lokomotiv ŠKODA řady E 669.1 (181) pro těžkou nákladní dopravu stála u zrodu druhé, ještě početnější, a posléze i třetí série těchto lokomotiv, značených jako E 669.2 (182), vyráběných v létech 1963-1965 a E 669.3 (183), vyráběných v roce 1971.

Trakční motory jsou stejnosměrné šestipólové stroje, řazené buďto sériově, sérioparalelně nebo sériosérioparalelně. Regulace výkonu je odporová, odporníky jsou litinové. Celkem je k dispozici 42 jízdních stupňů, přičemž přechodové stupně a poslední stupeň jsou šuntovací.

Technické parametry

Původní označení E 669.2
Současné označení 182
Trakční systém DC 3 kV
Výrobce Škoda Plzeň
Rok výroby 1963-65
Přenos výkonu Elektrický DC
Uspořádání dvojkolí Co´Co´
Rozchod 1435 mm
Maximální rychlost 90 km/h
Výkon 2790 kW
Trvalá tažná síla 213 kN
Hodinová tažná síla 236 kN
Max. tažná síla 345 kN
Regulace výkonu Odporová
Typ trakčních motorů 2 AD 4346 gT
Hmotnost 120 t

Lokomotiva řady 701 / T 211.1

Lokomotiva je určena pro posun v depech, dílnách a železničních opravnách.

Motorová lokomotiva 701, s původním označením T 211.1, je výrobkem ČKD Praha. Hnací jednotkou je spalovací naftový motor TATRA T 930-51, dvanáctiválec, chlazený vzduchem.

Provozní výkon je 169 kW, uspořádání pojezdu B, rozchod 1435 mm, přenos výkonu 4-stupňovou mechanickou převodovkou s reversací. Maximální provozní rychlost činí 40 km/hod., hmotnost lokomotivy je 22 t.

Technické parametry

Původní označení T 211.1
Současné označení 701
Motor Tatra T 930-51
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1960 – 1962
Přenos výkonu mechanický
Uspořádání dvojkolí B
Rozchod 1435 mm
Maximální rychlost 40 km/h
Výkon 169 kW
Počet válců 12
Hmotnost 22 t

Lokomotiva řady 730 / T 457.0

Lokomotiva je určena pro posun v depech, dílnách a železničních opravnách.

Dieselelektrické lokomotivy 730, s původním označením T 457.0, jsou výrobkem ČKD Praha. Hnací jednotkou je spalovací naftový motor K 6 S 230 DR, stojatý řadový šestiválec, s vysokotlakým přeplňovaním, rozvodem OHV, přímým vstříkem paliva a vodním chlazením.

Provozní výkon je 600 kW, uspořádání dvojkolí Bo´Bo´, rozchod 1435 mm, přenos výkonu elektrický, max. provozní rychlost 80 km/hod., hmotnost lokomotivy je 68 t.

Technické parametry

Původní označení T 457.0
Současné označení 730
Motor K 6 S 230 DR
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1988 – 1989
Přenos výkonu Elektr. AC/DC
střídavě stejnosměrný
Uspořádání dvojkolí Bo´Bo´
Rozchod 1435 mm
Maximální rychlost 80 km/h
Výkon 600 kW
Počet válců 6
Hmotnost 68 t

Lokomotiva řady 742 / T 466.2

Lokomotiva je určena pro lehkou traťovou službu a staniční posun.

Dieselelektrické lokomotivy 742, s původním označením T 466.2, jezdí na železničních tratích od roku 1977. Hnací jednotkou je spalovací naftový motor ČKD K 6 S 230 DR, stojatý řadový šestiválec, s vysokotlakým přeplňovaním, s rozvodem OHV a přímým vstřikem paliva, chlazený vodou.

Provozní výkon je 883 kW, uspořádání dvojkolí Bo´Bo´, rozchod 1435 mm, přenos výkonu elektrický, max. provozní rychlost 90 km/ hod., hmotnost lokomotivy je 64 t.

Technické parametry

Původní označení T 466.2
Současné označení 742
Motor K 6 S 230 DR
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1977 – 1986
Přenos výkonu Elektrický DC/DC
Uspořádání dvojkolí Bo´Bo´
Rozchod 1435 mm
Maximální rychlost 90 km/h
Výkon 883 kW
Počet válců 6
Hmotnost 64 t

Lokomotiva řady 750 / reko T 478.3

Lokomotiva je původně určena pro osobní rychlíkovou dopravu, vhodná je i k těžší traťové službě.

Lokomotiva řady 750 vznikla rekonstrukcí lokomotiv řady 753 a to dosazením elektrického zdroje pro vytápění vlaků místo původního parního generátoru. Na desingu lokomotiv 753 a 750 se podepsali naši přední průmysloví desingéři; podle mnohých jsou lokomotivy řad 753, 750 a 754 nejkrásnějšími lokomotivami vůbec. Spalovací motor je stojatý vznětový čtyřdobý dvanáctiválec s válci do V a přímým vstřikem paliva. Motor je přeplňován dvěma turbodmychadly na výfukové plyny.

Technické parametry

Původní označení T 478
Současné označení 750
Motor K 12 V 230 DR
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1970-77
Rok rekonstrukce na 750 1991-95
Přenos výkonu Elektrický DC/DC
Uspořádání dvojkolí Bo´Bo´
Rozchod 1435 mm
Maximální rychlost 100 km/h
Výkon 1 325 kW
Počet válců 12
Hmotnost 74 t

Lokomotiva řady 771 / T 669.1

Lokomotiva je používána na těžké posuny nebo v manipulačních vlacích na hlavních tratích.

Šestinápravové lokomotivy řady 770 byly vyráběny v lokomotivce ČKD od roku 1963, následně byla výroba přesunuta do podniku SMZ Dubnica. Šlo o nové typy lokomotiv řad 770 a 771, které měly svým novým motorem (výkonnějším v přeplňovaném provedení) s označením K 6 S 310 DR a s výkonem 993 kW nahradit starší typy lokomotiv s podstatně nižším výkonem.

Přenos výkonu je elektrický, max. dovolená rychlost 90 km/hod., hmotnost 114,6 t., uspořádání dvojkolí je Co´Co´, rozchod 1435 mm.

Technické parametry

Původní označení T 669.1
Současné označení 771
Motor K 6 S 310 DR
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1971
Přenos výkonu Elektrický DC/DC
Uspořádání dvojkolí Co´Co´
Rozchod 1435 mm
Maximální rychlost 90 km/h
Výkon 993 kW
Počet válců 6
Hmotnost 114,6 t